Koronavettregler for seiling

Idrettsforbundet har åpnet opp for å seile med enmannsjoller under gitte forutsetninger. All annen seiling er suspendert.

Norges Seilforbunds koronavettregler for seilere

Med NIFs regler som grunnlag og utgangspunkt har Norges Seilforbund lagd seks regler som vi anmoder alle seilere, seilforeninger og klasseklubber å følge når det skal tilrettelegges for trening og aktivitet – eller om man seiler på egenhånd:

1. Seiling med enmannsjoller, seilbrett og soloseiling med kjølbåter anses å være innenfor NIFs generelle regler. Søsken eller seilere fra samme husstand kan seile sammen. Ellers ikke.
  2. Alle utøvere må være i stand til alene å klargjøre, sjøsette og ta opp sine båter (ellers overholdes ikke 2-meters regel)
  3. Benytter trener felles RIB/sikringsbåt, skal den såpelegges eller desinfiseres på en annen hensiktsmessig måte på alle flater. Vasking skal skje før og etter bruk. Såpe som benyttes skal være nedbrytbar og må ligge på flatene i mer enn 30 sekunder
  4. Brukes klubbeide seiljoller, skal disse behandles på sammen måte som RIB/sikringsbåt.
  5. Gode hygienerutiner i forbindelse med aktiviteten:
    • Viktig å ha god tilgang på antibac og/eller såpe og vann.
    • Reduser kontaktflatene, som for eksempel dørhåndtak og bryggekant til et minimum.
  6. Norges Seilforbund anbefaler i størst mulig grad lokal seiling.

NSF har avlyst sine større samlinger frem til og med helgen 2. og 3. mai, og anbefaler norske seilforeninger til kun å arrangere mindre lokale samlinger/regattaer til og med samme datoer.

Reglene ligger her: