Kurs: Praktisk bruk av VHF Onsdag 4. november, kl 18.00 (maks 20 personer)

VHF er kanskje det viktigste hjelpemiddel om en nødsituasjon skulle oppstå på sjøen. Men siden de fleste i fritidsbåt bruker mobilen til vanlig kommunikasjon er det derfor mange som mangler nødvendig praktisk erfaring ved bruk av VHF som kommunikasjonsmiddel. VHF er ikke bare viktig om du selv skulle få problemer, men også for at du skal være i stand til å hjelpe andre.

• Hvordan kommuniserer man ved nød?
  • Hvordan bruke DISTRESS funksjonen ved nød?
  • Hvordan skaffer jeg meg rask legehjelp?
  • Hvordan bruke VHF for aktivt å bedre sikkerheten?
  • Hvordan fungerer «Meld fra hvor du går tjenesten»?
  • Hvordan kan jeg ringe hjem utenfor mobildekning?
  • Hvordan foretar man årlig sjekk av VHF apparatet?
  • Hva er MMSI-nummer?
  • Hvordan foretar man en DSC (digital selective calling)?
  • Hvordan kaller du opp et ukjent fartøy i nærheten?

For å friske opp kunnskapene og øke tryggheten rundt bruk av VHF så ønsker vi å arrangere kurs med tema «Praktisk bruk av VHF» for medlemmer av Fredrikstad Seilforening. Kurset er GRATIS og gjennomføres på Andersenslippen i samarbeid med Styrefart. Hensikten med kurset er å friske opp kunnskapen rundt bruk av VHF. Kurset kvalifiserer ikke til nødvendig SRC-sertifikat for bruk av VHF. For SRC-sertifikat henvises det til eget kurs hos Styrefart.no eller andre aktører.

På grunn av Covid-19 situasjonen har vi satt en maks begrensning på 20 personer. Ved stor pågang vil det arrangeres et nytt kurs onsdag 18. november.

Påmelding: 91536664 eller jangrundvig@gmail.com

For trening på egenhånd kan man også benytte seg at kystradio.no sin egen digitale VHF simulator:

Sjekk også ut andre relevante kurs hos Styrefart.

www.styrefart.no