Advarsel: Stillehavsøsters på badeplassen-bruk badesko

Hei alle badegjester ved Andersenslippen! Vi oppfordrer dere til å bruke badesko når dere bader her, på grunn av den økende forekomsten av Stillehavsøsters.

Stillehavsøsters er en art fra Asia som har etablert seg i norske farvann, og de kan utgjøre en fare for oss badegjester. Østersskallene er kjent for å være ekstremt skarpe, og det er en reell risiko for å kutte seg dersom noen tråkker på dem.

Vi ønsker ikke at noe som helst skal ødelegge den gode stemningen og hyggelige øyeblikkene dere opplever her. Derfor oppfordrer vi dere til å være føre var og ta i bruk badesko når dere er ute i vannet eller går langs strandlinjen. Badesko vil gi dere en ekstra beskyttelse mot de skarpe skjellene, og bidra til å forebygge eventuelle kuttskader.

Som ansvarlige borgere av denne flotte naturen, ber vi også om deres hjelp til å ta vare på badeplassen og dens unike økosystem. Stillehavsøsters er en invasiv art som kan påvirke vårt lokale dyreliv og økosystem negativt. Derfor, hvis dere skulle oppdage noen Stillehavsøsters, ber vi dere om å kontakte oss, slik at vi kan gjøre tiltak for å fjerne dem.

Sammen kan vi sørge for at badeplassen ved Andersenslippen kan fortsette å være et trygt og vakkert sted å tilbringe sommeren. Så ta med dere badesko neste gang dere besøker oss, og vær med på å spre dette viktige budskapet til alle deres badeglade venner.

Takk for at dere tar hensyn og hjelper oss med å holde badeplassen fri for farer. Nyt sommeren, og husk; sikkerhet først!