NM-gull til Petter Fjeld på hjemmebane

Åpent Norgesmesterskap i Finnjolle ble arrangert på Hankø, 16. – 18. august 2019, og Fredrikstad Seilforenings ildsjel for Finnjolle, Petter Fjeld, maktet etter mange års innsats endelig å kapre den høythengende gullmedaljen i denne krevende olympiske klassen. Vi gratulerer!

Mesterskapet samlet i alt 13 båter og gode seilere fra fire nasjoner. Her var det meritterte seilere fra Australia, Sveits og Sverige i tillegg til Norge. Det var gøy å se et startfelt av disse jollene på banen utenfor Garnholmen.

Etter at lørdagesn seilaser blåste bort med opptil 22 sekundmeter vind på lørdag, fikk vi avviklet 4 gode seilaser i fine forhold søndag.

I det åpne mesterskapet ble de tre første plassene et oppgjør mellom Australia, Sveits og Sverige, hvor sveitseren Christoph Burger trakk det lengste strået. Australieren Anthony Nossiter endte på samme poengsum som Burger, men ble slått pga dårligere resultat i siste seilas. Nummer tre ble Lars Edwall fra Sverige. Nossiter har for eksempel tre OL bak seg og har vært med Knut Frostad på jordomseiling, så noen «hvem-som-helster» var ikke utlendingene som lå i toppen.

Som nevnt innledningsvis maktet Petter Fjeld å vinne Norgesmesterskapet. Dessverre hadde norges desidert beste finnjolleseiler for tiden, Anders Pedersen, ikke anledning til å delta ved denne anledningen. Men det er tydelig at Petter har hatt stort utbytte av å trene med Anders de siste årene. Petter tok gullet foran Reidar Fosse (Asker) og Kristoffer Spone (KNS). Kristoffer stod for en bemerkelsesverdig prestasjon da han stilte opp med Tom Skjønbergs gamle Vanguard-Finnjolle fra 1968 med et slitt dacron-seil søndag morgen, sjøsatte og stilte opp – og seilte inn til bronse. Det var kanskje det mest imponerende av alt, mente Petter Fjeld.
Fra Fredrikstad stilte også Per Olav Bernhardsen opp i lånt båt og seilte seg inn til en respektabel 5. plass. – Kryssen gikk greit, men lensen ble litt for vanskelig med lite trening, sa Per Olav.

Fredrikstad Seilforening har tradisjoner i denne klassen helt tilbake på 60- og 70-tallet, med navn som Roar Larsen, Kai Wiese og Fredrik Thorne. Mange gode seilere som hevdet seg godt i Norge. Roar ble for eksempel uttatt til OL i Tokyo 1964 som reserve, og disse gutta var gode forbilder i jollemiljøet både i Fredrikstad Seilforening og Slevikkilen Seilklubb.

Takk til Regattasjef Peter Hauff som avviklet et prikkfritt mesterskap.

Last ned: Resultater Finnjolle NM

Første kryssmerke.  Her har Petter Fjeld i NOR 64 rundet først og Per Olav Bernhardsen på andreplass i DEN 212.

Glade medaljevinnere, Petter Fjeld (Gull), Reidar Fosse (Sølv), Kristoffer Spone (Bronse)

Start, SWE 11 seiles av Kristoffer Spone, feltets eldste båt.